Biar pun tirai 2009 ditutup pada 31 Disember dengan berita Kerajaan Kelantan disaman sebanyak 800 juta namun beberapa senario pembuka tirai 2010 diharap dapat mendingin, mengharmonis dan menyegarkan fenomena serta iklim politik Kelantan, terutama politik anak beranak negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga, Serambi Mekah dan Negeri Tadahan Wahyu ini.

Antara fenomena menarik yang mungkin tidak berlaku di negeri-negeri lain

1. Pemangku Raja Kelantan mengimami solat hajat di Stadium Sultan Mohd ke IV yang telah disifatkan oleh YAB Tok Guru Menteri Besar Kelantan sebagai menempa sejarah dalam kesultanan Melayu moden.

2. Pidato Perdana Royalti YBM Tengku Razaliegh Hamzah di Stadium Sultan Muhamad ke IV yang dianggap mencatat kehadiran teramai. Tengku Razaliegh menegaskan bahawa Kelantan berhak menerima royalti, bukan wang ihsan. Rakyat Kelantan bukan tok pakir atau peminta sedekah!

3. Khutbah Jumaat Ketua Polis Negeri Kelantan di Masjid Telipot yang antara lain dalam khutbahnya menyebut Kelantan adalah negeri yang cukup terkawal dari segi kadar jenayahnya.

Ya Allah, moga keadaan ini kekal dan terus bertambah baik. Moga selepas ini akan menyusul lagi peristiwa-peristiwa yang menyejukkan perasaan ini.

Jangan hendaknya ada lagi pihak yang membuat apa-apa provokasi, mengeluar kenyataan-kenyataan kontroversi yang memberi jalan musuh mengambil kesempatan dan peluang.

Fokuskan sasaran kita menyedarkan UMNO Barisan Nasional bahawa zaman mereka yang memperjuangkan nosionalis dan sekular semakin berakhir dan bakal terkubur. Seterusnya kita benamkan rapat-rapat idealogi sesat dan menyesatkan mereka itu.

Kelantan mencapai 2 dekad di bawah dasar Membangun Bersama Islam. Bersama kita memikir, menganalisis, mencerakin, merencana dan merancang agar dasar ini dapat dipertingkat dan terus subur dalam misi dan visi kita mewujudkan sebuah kerajaan yang benar-benar menepati falsafah “Baldatun toyyibatun wa Rabbun ghafur”

* Semua gambar-gambar hiasan adalah dari sumber internet, bukan kamera saya