LOGO BAJU BG

Tanggungjawab membina manusia. Bina manusia? Ya! Bina, bukan cipta. Yalah kata cipta pun tak apa. Cipta watak, cipta karektor, cipta masa depan. Cipta mereka agar punya cita-cita dan matlamat yang lurus. Matlamat kehidupan seorang manusia yang selamanya bergelar hamba.

Aku tidak pasti sudah berapa ramai manusia aku bina lewat lingkaran bulatan. Samada bulatan itu besar atau kecil. Besar bukan bererti bapa, kecil bukan semestinya anak. Apa kaitan pulak bapa dan anak ni. Ada. Ada kaitan sikit sebanyak. Boleh jadi aku ini bapa dan mereka itu adalah anak. Huhu.

Suatu ketika aku hampir membina satu empayar besar Bulatan Gembira. Tetapi benar juga, membina mengambil masa, meruntuh sekelip mata. Ceh! macam pernah ku dengar slogan ni. Di mana ya? Ada aku kesah..

Aku bina dengan berpaksi pada dasar dn prinsip. Kalau prinsip dan dasar itu gagal dipertahankan, lebih baik aku berundur. Berundur bukan bererti kalah tau! Mungkin setengah orang menganggap aku tak kuat. Lantaklah korang nak anggap apa sebab kamu ada prinsip, aku pun ada prinsip. Boleh jadi aku boleh ubah prinsip aku kerana prinsip bukannya dasar, tapi aku berhak pertahan prinsip aku. Apa aku cakap ni..demo faham ko Asim?

Ya. Membina manusia bukan seperti membina bangunan. Walaupun cabaran masing-masing tetap ada tetapi mehnahnya berbeza. Kalau ada orang seperti Habib sukakan cabaran dengan aktiviti luar pintu (outdoor la tu), aku pun boleh jadi gemar dengan cabaran bina manusia. Tapikan buat rumah lain, buat manusia lain. Ehem..tahniah la NazFaiz demo akan lalui proses buat manusia. Baarakallahu lakuma..lala~

Zaman sekarang juga perlu pendekatan yang berbeza. Saya suka melihat perkembangan semasa dan mengaplikasikan ia dalam membina Bulatan Gembira. Kita sebagai manusia hanya melihat pada sisi dan posisi kita. Mahu bina manusia baru perlu lihat kepada citra dan kecenderungan manusia baru. Sesekali jelmakan diri anda sebahagian daripada mereka. Memang berbelit topik aku nih. Ooo gitu..Kau ada Fauwaz?

Dunia hari dunia terbuka. Apa yang disebut sebagai globalisasi, broadless world, dunia tanpa sempadan, segalanya dihujung jari anda..semua-semualah Helmi hoi!. Jadi, jangan sempitkan minda dan fikiran anda. Dengki boleh, tapi dalam 2 perkara yang dibenar Nabi. Bersaing boleh, tapi jangan sampai nak guna santau, sihir segala. Itu syirik la bodo. Hati dan lidah perlu dijaga kerana dua organ kambing inilah yang diberi Lokmanul Hakim kepada seorang wanita bila berbicara tentang baik dan jahat. Nak tau cerita dia, korang cari sendirilah dengan hujung jari korang. Ustaz google kan ada. Aku ustaz rocker. Heheh

Apa itu bulatan? Bulatan adalah rangkaian manusia yang duduk, lalu membentuk suatu bulatan.

Kenapa gembira? Gembira kerana berjumpa, berbincang dan merancang untuk kegembiraan dunia dan membawa kepada kegembiraan abadi di akhirat.

Akhirnya ciptaan dan binaan ini kelak saya lontarkan untuk mereka berada di medan…

Untong laa..Ok fine..Sekian siri 1 Bulatan Gembira

خاطب الناس على قدر عقولهم

We do too little dakwah, too little tarbiah and too much jahiliyyah. Yet we except to enter Jannah!