Category: Santai


BuLaTaN GeMbIrA

LOGO BAJU BG

Tanggungjawab membina manusia. Bina manusia? Ya! Bina, bukan cipta. Yalah kata cipta pun tak apa. Cipta watak, cipta karektor, cipta masa depan. Cipta mereka agar punya cita-cita dan matlamat yang lurus. Matlamat kehidupan seorang manusia yang selamanya bergelar hamba.

Aku tidak pasti sudah berapa ramai manusia aku bina lewat lingkaran bulatan. Samada bulatan itu besar atau kecil. Besar bukan bererti bapa, kecil bukan semestinya anak. Apa kaitan pulak bapa dan anak ni. Ada. Ada kaitan sikit sebanyak. Boleh jadi aku ini bapa dan mereka itu adalah anak. Huhu.

Suatu ketika aku hampir membina satu empayar besar Bulatan Gembira. Tetapi benar juga, membina mengambil masa, meruntuh sekelip mata. Ceh! macam pernah ku dengar slogan ni. Di mana ya? Ada aku kesah..

Aku bina dengan berpaksi pada dasar dn prinsip. Kalau prinsip dan dasar itu gagal dipertahankan, lebih baik aku berundur. Berundur bukan bererti kalah tau! Mungkin setengah orang menganggap aku tak kuat. Lantaklah korang nak anggap apa sebab kamu ada prinsip, aku pun ada prinsip. Boleh jadi aku boleh ubah prinsip aku kerana prinsip bukannya dasar, tapi aku berhak pertahan prinsip aku. Apa aku cakap ni..demo faham ko Asim?

Ya. Membina manusia bukan seperti membina bangunan. Walaupun cabaran masing-masing tetap ada tetapi mehnahnya berbeza. Kalau ada orang seperti Habib sukakan cabaran dengan aktiviti luar pintu (outdoor la tu), aku pun boleh jadi gemar dengan cabaran bina manusia. Tapikan buat rumah lain, buat manusia lain. Ehem..tahniah la NazFaiz demo akan lalui proses buat manusia. Baarakallahu lakuma..lala~

Zaman sekarang juga perlu pendekatan yang berbeza. Saya suka melihat perkembangan semasa dan mengaplikasikan ia dalam membina Bulatan Gembira. Kita sebagai manusia hanya melihat pada sisi dan posisi kita. Mahu bina manusia baru perlu lihat kepada citra dan kecenderungan manusia baru. Sesekali jelmakan diri anda sebahagian daripada mereka. Memang berbelit topik aku nih. Ooo gitu..Kau ada Fauwaz?

Dunia hari dunia terbuka. Apa yang disebut sebagai globalisasi, broadless world, dunia tanpa sempadan, segalanya dihujung jari anda..semua-semualah Helmi hoi!. Jadi, jangan sempitkan minda dan fikiran anda. Dengki boleh, tapi dalam 2 perkara yang dibenar Nabi. Bersaing boleh, tapi jangan sampai nak guna santau, sihir segala. Itu syirik la bodo. Hati dan lidah perlu dijaga kerana dua organ kambing inilah yang diberi Lokmanul Hakim kepada seorang wanita bila berbicara tentang baik dan jahat. Nak tau cerita dia, korang cari sendirilah dengan hujung jari korang. Ustaz google kan ada. Aku ustaz rocker. Heheh

Apa itu bulatan? Bulatan adalah rangkaian manusia yang duduk, lalu membentuk suatu bulatan.

Kenapa gembira? Gembira kerana berjumpa, berbincang dan merancang untuk kegembiraan dunia dan membawa kepada kegembiraan abadi di akhirat.

Akhirnya ciptaan dan binaan ini kelak saya lontarkan untuk mereka berada di medan…

Untong laa..Ok fine..Sekian siri 1 Bulatan Gembira

خاطب الناس على قدر عقولهم

We do too little dakwah, too little tarbiah and too much jahiliyyah. Yet we except to enter Jannah!

Advertisements

Sejarah Qasidah Burdah

Qasidah Burdah dikarang oleh Imam al-Busiri yang dilahirkan pada tahun 610 Hijrah (1213 Masehi) dan meninggal dunia pada tahun 695 Hijrah (1296 Masehi). Beliau telah diasuh oleh ayahandanya sendiri dalam mempelajari al-Quran dan ilmu pengetahuan yang lain. Untuk memperdalamkan lagi ilmu agama dan kesusasteraan Arab, Imam al-Busiri lalu berhijrah ke Kaherah. Di Kaherah, Imam al-Busiri menjadi seorang sasterawan dan penyair yang ulung. Kemahirannya didalam bidang syair mengatasi para penyair lain dizamannya. Karya-karya kaligrafinya juga terkenal dengan keindahannya. Gurunya yang paling utama ialah Abdul Abbas al-Mursi yang merupakan anak murid kepada pengasas tariqat Shazili iaitu Imam Abul Hasan as-Shazili.

Manuskrip burdah yang masih tersimpan

Qasidah Burdah mengandungi 160 bait yang ditulis dengan gaya bahasa atau uslub yang menarik, lembut dan elegan. Imam al-Busiri menterjemahkan kehidupan Nabi Muhammad saw kedalam bentuk bait-bait puisi yang sangat indah. Dengan bahasa yang sebegitu indah, Imam al-Busiri telah berhasil menanamkan kecintaan dan kasihnya umat Islam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad saw dengan lebih mendalam. Selain dari rasa kecintaan dan kasih yang mendalam terhadap Nabi saw, nilai-nilai sastera, sejarah dan moral turut terkandung dalam qasidah tersebut. Oleh itu, tidak hairanlah apabila qasidah ini sentiasa sahaja dibaca di institusi-institusi pengajian tradisional malah qasidah ini turut diajar di Universiti al-Azhar, Mesir.

Imam al-Busiri hidup dalam zaman transisi atau perpindahan kuasa dinasti Ayyubiyyah kepada dinastik Mamalik Bahriyah. Pada ketika itu, pergolakan politik semakin gawat, akhlak masyarakat merosot dan para pemerintah terlalu mengejar kemewahan. Maka dalam suasana serba kekalutan itu, muncullah Qasidah yang dikarang oleh Imam al-Busiri yang seakan-akan mengajak manusia kembali mencontohi kehdupan Nabi saw yang berasaskan uswatun hasanah yakni suri tauladan yang baik, mengawal hawa nafsu dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar yang berasaskan al-Quran dan Hadith.

Burdah yang menjadi tema utama dalam karya al-Busiri itu adalah merujuk kepada jubah yang dipakai oleh Nabi Muhammad saw. Burdah milik Nabi Muhammad saw ini telah diberikan kepada Ka’ab bin Zuhair bin Abi Salma, seorang penyair terkenal Muhadramin (penyair dua zaman iaitu Jahiliyyah dan Islam). Riwayat pemberian burdah oleh Rasulullah saw kepada Ka’ab bin Zuhair bermula apabila Ka’ab sentiasa menggubah syair yang mengejek-ejek Nabi saw dan para sahabat. Kerana rasa jiwanya terancam, ia lari bersembunyi untuk melindungi diri dari kemarahan para sahabat. Ketika terjadi penaklukan Makkah, saudara Ka’ab yang bernama Bujair bin Zuhair mengutus surat kepadanya yang isinya antara lain menganjurkan Ka’ab agar pulang bertaubat dan berjumpa Rasulullah saw.

Setelah memahami isi surat itu, Ka’ab pun pulang ke rumah dan bertaubat. Ka’ab lalu berangkat menuju ke Madinah. Menerusi Abu Bakar as-Siddiq, Ka’ab menyerahkan diri kepada Rasulullah saw. Ka’ab mendapat penghormatan yang tinggi dari Rasulullah saw sehinggalah baginda melepaskan burdahnya dan diberikan kepada Ka’ab. Ka’ab kemudiannya menggubah sebuah qasidah yang dikenali dengan nama Qasidah Burdah. Qasidah ini ditulis dengan indah oleh seorang ahli kaligrafi, Hasyim Muhammad al-Baghdadi didalam kitab kaligrafinya yang berjudul Qawaid al-Khat al-Arabi. Burdah yang diberikan oleh Rasulullah saw kepada Ka’ab kemudiannya menjadi milik keluarga Ka’ab sehinggalah ia dibeli oleh Khalifah Muawiyah bin Abi Sufyan dengan harga dua puluh ribu dirham. Burdah itu kemudiannya dibeli pula oleh Khalifah Abu Ja’far al-Mansur dari dinasti Abbasiyyah dengan harga empat puluh ribu dirham. Burdah itu seterusnya dipakai pada setiap kali solat hari raya oleh khalifah dan kemudiannya menjadi tradisi turun-temurun.

Manuskrip qasidah burdah yang ditulis tangan

Diringkaskan sehingga bagaimana Qasida Burdah ini menjadi terkenal bermula apabila Imam al-Busiri tiba-tiba jatuh sakit dan diserang penyakit Syalal (lumpuh). Mengikut catatan ahli tarikh, beliau lumpuh separuh badan. Tabib-tabib yang terkemuka gagal mengubat penyakitnya. Dalam keadaan kesakitan dan tidak berdaya, Imam al-Busiri mengarang qasidah yang berkaitan dengan Nabi Muhammad saw. Qasidah-qasidah ini disusun dengan begitu indah dan diulang-ulang oleh Imam al-Busiri. Kemuncaknya,pada satu malam ketika Imam al-Busiri tertidur, beliau bermimpi melagukan qasidah-qasidah yang dikarangnya di hadapan Baginda Rasulullah saw sendiri. Rasulullah saw dalam mimpi tersebut begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut, lantas baginda mengusap muka Imam al-Busiri dengan kedua-dua tangan baginda yang mulia. Rasulullah saw turut menyentuh bahagian tubuh Imam al-Busiri yang lumpuh dan memakaikan Imam al-Busiri dengan burdah baginda.

Sebaik sahaja tersedar dari mimpi tersebut, Imam al-Busiri mendapati beliau tidak lagi lumpuh! Imam al-Busiri dengan segera keluar dari tempatnya untuk menceritakan kisahnya kepada orang lain. Beliau bertembung dengan seorang pemuda yang bertanya kepadanya, “Syeikh, bawakan kepadaku qasidah-qasidah yang telah kau karang tentang Nabi SAW.” Terkejut dengan permintaan pemuda tersebut, Imam al-Busiri bertanya, “Dimanakah anda mengetahui tentang qasidah yang kukarang? Aku tidak pernah menceritakannya mahupun melagukannya kepada sesiapapun!!” Jawab pemuda tersebut,

“Aku bermimpi malam tadi bahawa Nabi SAW didendangkan dengan qasidah-qasidah yang cukup indah yang memuji baginda. Aku lihat baginda begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut dan memakaikan pakaian baginda (burdah) kepada orang yang melagukan qasidah tersebut…Dan aku melihatmu dalam mimpiku!”

Sejak saat tersebut, Qasidah Burdah yang dikarang oleh Imam al-Busiri menjadi masyhur. Anak-anak Islam pada zaman silam diajarkan tentangnya dan menjadi nasyid harian. Malahan ramai di antara ‘ulama Islam seperti Ibnu Hajar Haithami yang menganggap harus untuk mempelajari qasidah ini bagi penuntut-penuntut ilmu Islam bagi memupuk kecintaan terhadap baginda Rasulullah SAW. Selain dari Qasidah Burdah, sebuah lagi qasidah yang sangat terkenal yang dikarang oleh Imam al-Busiri ialah Qsidah Mudariyya.

*artikel ini dioleh semula oleh Hafizul Hazman Bin Ngaa, Exco Informasi dan Penerbitan Persatuan Mahasiswa Islam UPM. Beliau merupakan mahasiswa jurusan Bachelor Perniagaantani dan Pertanian, Fakulti Pertanian Universiti Putra Malaysia.

Membingitkan! Bingit Bangat!

Bingit! Memang muzik bingit menjadi kegilaan remaja! Gila!

Itulah kesimpulan yang tak bermakna boleh saya gambarkan ketika berada dalam stadium sewaktu menguruskan sukarelawan Konsert Wali Band. Terlintas dalam hati saya mujurlah aku tidak pernah teruja untuk bawa anak isteri saya ke program seperti ini, walupun anak-anak saya juga fasih dengan lagu-lagu Wali Band. Saya pun kadang-kadang pelik juga di mana mereka dengar sedang saya tiada pun koleksi lagu Wali Band. Kereta saya tiada radio! Oh! Telefon Umi mereka agaknya!

Kelantan di bawah PAS sekali lagi memecah tradisi 20 tahun pemerintahannya membawa datang sebuah band yang dikategorikan sebagai band rock. Satu langkah yang berani dan bisa mengundang kontroversi. Ternyata kedengaran suara-suara bingit kontra dari dalam dan luar. Itu sudah menjadi lumrah. Pemikiran kita tidak semestinya sentiasa sehaluan dan sealiran. Pandangan yang berbeza itu kadang-kadang menghasilkan suatu natijah yang baik, berhikmah dan keputusan yang berkat.

Sungguh! Saya katakan bahawa ketika zaman kanak-kanak saya, kehidupan saya adalah di rumah. Saya seperti dikawal ketat oleh ibu saya walau pun saya selalu ikut ma dan ayah berniaga di dua permis perniagaan mereka.

Kehidupan saya boleh dikatakan berlegar di rumah kecuali ketika tengok bola. Selalunya saya bersama ayah ke Stadium Sultan Mohamad Ke IV. Jarang-jarang sekali, saya akan berjalan kaki dengan rakan-rakan ke stadium ikut  jalan short cut melalui Raja Dewa, tembus ke Jalan Sultan Yahya Petra, langsung sampai stadium. Saya nak beritahu bahawa berjalan kaki dari rumah ke stadium sampai. Kalau sekarang bayar sekali pun saya tak buat. Huhu..

Stadium tentu sahaja tidak putus-putus dengan acara dan keramian. Walau pun begitu ia seperti tidak menarik perhatian saya kecuali bola. Sebutlah apa sahaja konsert, hati saya tidak sekuat tarikan untuk tengok bola yang mana abang saya adalah sayap kiri skuad Kijang ketika itu.

Kalau saya katakan tidak pernah tengok konsert mungkin saya berbohong kerana zaman Umno Barisan Nasional memerintah program maksiat seperti itu berleluasa. Tapi ia boleh dibilang dengan jari bila ada kalangan ahli keluarga (bukan adik beradik) saya yang bawa saya ke stadium. Sengoti! ketika itu, tiap kali berada dalam program yang agak bingit-bingitan, saya akan mendongak ke langit! Apa berlaku kalau Tuhan turunkan tanda-tanda pengajarannya ketika itu!!?

Cuma suasana ketika dianjur oleh Umno dan PAS yang sangat berbeza. Apa yang boleh saya katakan jika dengan cara dan sistem keselamatan seperti hari  ini dikendali oleh Umno, mahu hancur lebur Stadium Sultam Mohamad ke IV! Tetapi malam semalam suasana tetap terkawal walaupun hanya pagar musang yang dipasang 100 meter dari stage.

Dulu, kawan-kawan sekampung pergi pun saya tidak join. Mungkin mereka juga rasa segan untuk ajak saya kerana walaupun saya berseluar jeans (rock la tu) sewaktu di Maahad Muhamadi, tetapi rakan-rakan sudah memanggil saya ustaz! Ustaz rock! Huhu…

Namun hari ini siapa sangka, saya bukan sahaja sering berada dalam program konsert di stadium, malah saya dilibatkan sebagai urusetia kerana saya berkhidmat dalam kerajaan. Bawah exco kebudayaan pula. Soalan.. Adakah ustaz tidak layak mengurus budaya? Owh! Tok Guru minta ustaz pun berdikir barat!

Bila berbicara dengan rakan-rakan sering saya luahkan “kalau tidak kerana tugas dan kerja, mungkin saya tak datang!” Saya ingin menzahirkan bahawa saya tidak biasa sangat dengan majlis seperti ini walaupun zaman remaja saya, boleh berkira juga lagu –lagu rock saya ingat. Tapi bukanlah yang bingit-bingit sangat! Huah!

Wali Band! Itulah yang masih bingit diperkatakan. Kumpulan tersohor dari Seberang yang dikatakan membawa unsur-unsur dakwah dan nasihat dalam lirik lagu mereka. Muzik tetap bingit, bingit bangat!  Tapi liriknya ada yang positif. Ada kritik dari band bingit lain yang mengatakan Wali Band hipokrit. Saya bukan hendak bincangkan itu.

Menyoro­­t pengalaman saya berada dalam Konsert Jom Heboh di Kota Bharu awal tahun lalu. Saya bukan sekadar hadir kerana tugas, tetapi saya melihat bagaimana ragam dan reaksi anak muda yang sememangnya fanatik dengan muzik bingit. Antara artis yang diundang Raihan, Lan Typewritter, Jamal dan Jay jay. Saya melihat bagaimana reaksi berbeza remaja yang gilakan muzik itu apabila aliran muzik aliran pop dan rock bingit dipersembahkan dan aliran nasyid mengambil tempat di pentas.

Bila sahaja Raihan mengambil tempat di pentas mereka mula mengundur, duduk, bercakap-cakap, isyarat tidak minat dengan aliran itu. Tetapi apabila sahaja Lan keluar, mereka kembali merapat.

Nasyid sebenarnya punya kumpulan peminat tersendiri. Selalunya pelajar aliran agama dan pelajar IPT. Nasyid hanya menjadi hiburan aliran perdana di saat kemunculan awal Raihan. Selepas itu ia kembali menjadi milik kelompok tersendiri. Taksub nasyid pun wujud. Makan nasyid, tidur nasyid, bangun nasyid. Dalam bilik air pun bernasyid. Apa jaminan bahawa nasyid tidak membawa kelekaan! Nasyid tak bingitkah? Tak kut! Hehe..

Soalnya adakah suatu yang terlalu negatif apabila kumpulan rock seperti Wali Band  diundang ke Kelantan. Saya bukan bermaksud untuk mempertahankan, atas dasar kerana saya berada dalam kerajaan. Kita bincangkan atas asas bahawa bagaimana kelak situasi kita bila Putrajaya menjadi milik kita dalam suasana politik, sosial, pemikiran rakyat dan sebagainya yang telah dirosakkan oleh Umno dan Barisan Nasional.

Program malam itu adalah anjuran sebuah konsultant sebagai memberi sokongan usaha pihak Cakna Palestin yang mengadakan program mereka. Kerajaan dilibatkan sebagai pihak yang bekerjasama. Yalah, apabila dilibatkan kerajaan, maka banyak perkara yang melibatkan kerajaan menjadi mudah. Tempat, pelbagai kemudahan, bajet lebih kurang dan sebagainya.

Berbalik kepada persoalan waqi’e dakwah. Kenapa Datuk Seri Ustaz Azizan yang menerajui kerajaan PAS Kedah tidak menutup semua kedai arak terutama di Langkawi yang bukan setakat merata, bahkan berlambak wak. Adakah Tuan Guru itu tidak patuh pada ajaran syariat yang tidak ada kompromi lansung tentang haramnya arak. Kerja jaga di kedai arak pun haram, apatah lagi menjadi cashernya. Tidak lain kerana berhikmah dalam berdakwah. Bukan mudah untuk membenteras 1001 tahi-tahi kemungkaran yang ditinggalkan oleh pemerintah sebelumnya.

Saya bersependapat dengan sahabat guru saya, Ustaz Nik Abduh lewat pertanyaan saya kepadanya, bagaimana kedudukan seni seperti ini kelak bila Islam yang memerintah. Ringkas sahaja beliau menjawab “dengan sendiri rakyat tak akan mahu..”

Ternyata 20 tahun PAS memerintah Kelantan, masyarakat yang tidak mahukan program seperti konsert wujud tetapi masa seiring dengan itu lahir remaja yang hidup dalam dunia yang direka oleh Yahudi. Muzik adalah kegilaan remaja yang sukar dibendung. Apabila kita memerintah adakah dalam tempoh 24 jam kita akan mengharamkan terus muzik? Buat masa ini saya tidak fikir begitu.

Remaja perlu dilayan mengikut citra mereka, tanpa membiarkan mereka hanyut tanpa kawalan. Kita di Kelantan memperkenalkan Enakmen Kawal Hiburan tanpa menyekatnya. Kawal, bukan  sekat. Jika enakmen tidak dipatuhi, maka ia tidak dibenarkan. Itu adalah usaha kita.

Namun buat masa ini, sebagai jalan dan cara untuk kita mencari puncak kemenangan, kita perlu memenangi hati dan citarasa masyarakat yang pelbagai. Asasnya Islam bukan agama regid sebagaimana yang digambar oleh barat. Walaupun tidak rigid tetapi bukan bermakna kita boleh bermudah-mudah. Dasar tetap menjadi dasar yang perlu dipertahankan hingga ke titisan darah terakhir. Prinsip dan methodogi yang boleh berubah mengikut masa dan keadaan.

Cukup mudahkah kita ingain mendakwah remaja untuk join program kita seperti memetik jari? Jom gi masjid, jom dengar nasyid, mari pergi ceramah, jom join usrah! Begitu mudah sekali?

Malangnya kita hanya tahu mengkritik, menghentam dan memberi komen yang emosional tanpa menghulur tangan untuk bersama menanganinya. Lagi malang memerhati dari jauh, kemudian menunggu peluang untuk menghentam dan terus menghentam. Bila diajak untuk berdakwah, paling kurang edar risalah seperti yang dilakukan oleh Sukarelawan malam itu pun, masing-masing mula bergeliat. Baik minum air di kedai katanya, atau main futsal lagi menyihatkan badan sendiri. Sendiri!!. Biarlah puak-puak itu punah dengan kepunahan akhlak mereka.

Tetapi sungguh! Semalam hati saya agar berdebar. Bukan berdebar kerana muzik bingit yang bisa mencopot jantung saya, tetapi   terkilan dengan pihak pengurus konsert, Anjung Tulus yang tidak secukupnya tulus. Kerajaan positif bila mereka juga tidak bersetuju jika ada countdown. Katanya mengapa harus mengikut budaya barat. Saya mungkin boleh berkompromi dengan muzik bingit Wali Band tetapi tidak dengan pihak yang gagal mematuhi enakmen kawalan hiburan.  Atas kertas panganjur bersetuju membuat halangan pemisah antara penonton, tetapi mereka hanya membuat halangan antara pentas dan penonton. Ternyata mereka hanya jaga Wali Band dan tidak jaga pengasingan penonton. Alasan mereka pihak stadium yang mensyaratkan saat akhir padang tidak boleh dipijak tidak boleh diterima. Padanlah muka mereka rugi kerana jualan tiket yang lembab. RM 20 besar bagi orang Kelantan besar. Lebih mahal dari tiket bola kata bos saya. Yang jadi mangsa Sukarelawan. “ aku beli tiket mahal-mahal duduk jauh.” “ Ikut kawe nok duk mano pun.” Itu pula herdikan mereka bila Sukarelawan menegur tempat duduk. Itu orang lain tak rasa kecuali Sukarelawan kami.

Khabarnya selepas ini Maher Zain pula akan datang. Pastinya saya juga akan terlibat walaupun sekadar jong gi mari gi mari. Bos saya adalah orang yang bertanggungjawab akan membawa Maher Zain. Saya cukup yakin dengan cara dan pengurusan bos saya. Walau pun saya juga minat lirik lagu Maher Zain, tetapi kalaulah majlis ini diserahkan kepada pihak yang tidak cakna dan tak menghayati aspirasi pihak kerajaan, saya rasa tak payahlah dianjurkan, walaupun Maher Zain dikategorikan sebagai penasyid. Nasyid yang pastinya bingit cara nasyid!

CAKNA RAKYAT DUN BUNUT PAYONG

24 SEPTEMBER 2010

9 PAGI – 11 MALAM

DI LEMBAH SIREH

PERASMIAN OLEH YB TN HJ ABDUL FATTAH BIN MAHMOD (PENGERUSI JAWATANKUASA PEMBANGUNAN INSAN, BELIA, SUKAN DAN NGO NEGERI KELANTAN

SEMUA DIJEMPUT HADIR. JAMUAN AIDIL FITRI JAM 12 TENGAHARI

Sempena kedatangan Ramadhan 1431, Kementerian Pelancongan Malayisa diwarwarkan akan menganjurkan suatu pesta yang dinamakan Festival Ramadhan pada tahun ini bertempat di I-City Shah Alam. Sebelum ini lokasi sama diadakan festival sempena sambutan Hari Natal. Antara yang disebut tujuan Festival Ramadhan yang bakal dianjurkan oleh kementerian yang diterajui oleh Datuk Sei Ng Yen Yen ialah untuk menarik pelancong daripada timur tengah.

Di Kelantan, secara khusus di Kota Bharu semenjak Kelantan diperintah oleh Parti Islam Semalaysia (PAS), program yang dinamakan Ihya Ramadhan di Serambi Mekah telah dilaksnakan selama hampir 20 tahun yang lalu. Bermula dengan khemah terawih di tengah-tengah pusat bandar di Parit Dalam, hari ini ia dijadikan sebuah perkampungan di perkarangan Stadium Sultan Muhamad ke IV yang dinamakan Qaryah Ramadhan. Qaryah dalam bahasa arab bermaksud kampong. Qaryah Ramadahan mula diperkenalkan pada tahun 2007.

Adakah ini satu lagi inisiatif kerajaan negeri Kelantan yang ingin ditiru oleh kerajaan pusat selepas mereka meniru cuti Sabtu, cuti bersalin, takaful warga emas dan sistem gadaian Islam dan lain-lain.

Qaryah Ramadhan yang dianjurkan oleh kerajaan negeri padat dengan aktiviti-aktiviti yang meningkatkan amalan dan ibadat rakyna Kelantan. Antaranya majlis ifor (berbuka) secara terbuka yang setiap hari anggaran ratusan orang yang turut serta. Makanan disediakan oleh pihak Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) dan penajaan bandan korprat serta sumbangan orang ramai.

Solat terawih pula diimami oleh imam yang didatngkan dari Mesir. Imam ini juga bertindak sebagai pembimbing untuk memperbetulkan bacaan Al Quran selepas selesai solat terawih. Pada sebelah dinihari pula imam ini akan mengetuai solat qiamulaill.

Selain itu pelbagai aktiviti lain diadakan sepanjang bulan ramadahan seperti forum atau ceramah sempena Nuzul Quran dan Badar Qubra. Sebelah petang para belia dan remaja dihidangkan dengan slot-slot intraktif dan talkshow yang member maklumat dan aktiviti bermanafaat kepada mereka.

Lebih menarik sepanjang malam hingga ke subuh pelajar-pelajar maahad tahfiz mengadakan relay Al Quran yang dibaca secara berterusan.

Pihak kerajaan juga melalui syarikat kaitan dengan kerajaan (GLC) mengambil peluang menyampaikan zakat dan sumbangan kepada golongan yang memerlukan.

Pendeknya pelbagai aktiviti keagamaan dilangsungkan di Qaryah Ramadhan dalam usaha untuk menghidupkan (ihya’) ramadhan di Kelantan. Sebagaimana yang sering diwar-warkan oleh Dato’ Takiyuddin bin Hj Hassan, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan “Kalaupun kita tidak dapat merasai suasana Ramadhan di Mekah, paling kurang kita merasai kemeriahan Ramadhan di serambi Mekah”

Fesitival Ramadhan telah mendapat bantahan daripada bebrapa pertubahan bukan kerajaan jika ia dianjur atas sifat sebuah pestaan semata-mata dengan tidak mengambil kita tujuan ibadah dan peningkatan amalan di bulan mulia ini.

Tujuan Ng Yen Yen untuk menarik pelancong arab menyertai Festival Ramadhan ini juga suatu yang agak melucukan. Masyarakat arab yang begitu teruja dengan suasana Ramadhan di negara mereka tidak akan melancong ke luar negara semata-mata untuk menyertai suatu festival yang sekadar untuk tunjukan bahawa kita kaya dengan pelbagai makanan melalui jualan bazaar Ramadhan. Adakah orang arab selera utuk menikmati bubur lambuk kita.

M Faqih (Wartawan Harakah)

KOTA BHARU, 19 Mac: Apabila disebut program Jom Heboh tentunya kita terbayang aksi artis lelaki dan perempuan terlonjat-lonjat di atas pentas.

Namun, lain pula dengan Jom Heboh yang akan diadakan di sini pada 26 dan 27 Mac ini, tiada artis wanita ditampilkan pada konsert yang akan diadakan.

Sebaliknya konsert itu pada malam 27 Mac hanya menampilkan artis lelaki termasuk Jay Jay, Jamal Abdillah, Kumpulan Raihan dan Megat Nordin.

Selain itu, difahamkan tiada siaran langsung dibuat bagi konsert berkenaan seperti dilakukan TV3 di negeri-negeri lain sebelum ini.

Kelainan juga dapat disaksikan apabila tempat duduk di antara lelaki dan wanita diasingkan pada persembahan konsert terbabit.

Pegawai Khas kepada Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Nasruddin Mahmud Muhaidin berkata, pihak penganjur telah memberi jaminan akan mematuhi segala peraturan yang ditetapkan kerajaan negeri.

“Mereka bersetuju untuk mematuhi Enakmen Kawalan Hiburan 1998 yang dikuatkuasa di negeri ini.

“Datuk Takiyuddin Hassan sebagai anggota Exco yang bertanggungjawab memberi penekanan mengenai perkara itu pada mesyuarat yang diadakan sebelum ini,” katanya.

Karnival Jom Heboh TV3 sebelum ini lebih dikenali sebagai Sure Heboh diadakan di seluruh negara kecuali Kelantan.

Bagaimanapun, TV9 pernah menganjurkan program Sua Rasa dan Perkampungan Hadhari di Kota Bharu sebelum ini tanpa melibatkan percanggahan dengan dasar kerajaan negeri.

Program Jom Heboh akan diadakan di perkarangan Stadium Sultan Mohammad Ke IV dengan menampilkan pelbagai pameran dan aktiviti jabatan-jabatan kerajaan negeri dan agensinya.

Nasruddin juga berkata, sebuah khemah besar yang dinamakan sebgai Kota Ilmu disediakan pihak penganjur untuk dijadikan tempat solat dan pameran program Jejak Rasul.

“Dijangka Pemangku Raja akan hadir pada program al Kuliyyah yang akan disiarkan secara langsung pada petang 26 Mac yang bakal diadakan di khemah tersebut.

“Selain itu Menteri Besar dan anggota-anggota Exco dijemput untuk mengisi program Talk Show,” katanya.

Program dua itu bermula dari jam 9 pagi hingga 12 malam.

Beberapa jabatan dan agensi kerajaan yang akan terbabit dalam pameran dan aktiviti interaktif iaitu Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Urusetia Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO, Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan.

Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam dan Pusat Penerangan Pelancongan

Kota Ilmu

Kota Ilmu


Tajuk di atas kelihatan agak agak emosional. Namun harapnya isi tidaklah menggambarkan tajuknya..

Saya dihujani beberapa soalan berhubung dengan penganjuran Karnival Jom Heboh yang dijadualkan berlangsung di Stadium Sultan Muhammad ke IV 26 dan 27 Mac depan.

Isunya ialah kenapa Kelantan meluluskan Jom Heboh yang dulunya dikenali dengan Sure Heboh. Sure Heboh bertukar kepada Jom Heboh selepas menerima banyak bantahan terutamanya daripada pakar bahasa, berhubung dengan penggunaan kata Inggeris sure.

Mufti Perak, Datuk Harun Sani pernah mengeluarkan fatwa bahawa Sure Heboh adalah suatu program yang hukumnya haram. Ia merujuk kepada beberapa aktivitinya, terutama persembahan konsert malam terakhir yang dipenuhi dengan hiburan yang melalaikan, penampilan artis wanita dengan aksi yang melampau dan percampuran bebas antara khalayak penonton.

Hanya sekali itu sahaja beliau mengeluarkan kenyataan atau fatwa tersebut ketika awal-awal Sure Heboh diperkenalkan.

26 dan 27 Mac depan Jom Heboh bakal bertandang ke Kota Bharu. Isu kedatangan karnival anjuran Media Prima ini tidaklah heboh sangat tetapi ia tetap mengamit perbincangan, bias kepada fatwa Harun Sani yang mengiktiraf kerajaan kudeta haram Perak.

Jom Heboh di Kota Bharu diluluskan dalam persidangan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Mesyuarat yang dipengerusikan oleh YAB Tok Guru Menteri Besar menyerahkan tangunggjawab kepada exco kebudayaan dan pelancongan, Dato’ Takiyuddin dan jawatankuasanya turut dianggotai oleh dua exco lain. Dr. Fadhli dan Kak Ubai.

Sebelum ini pihak TV3 tidak pernah memohon untuk bertandang ke Kelantan bagi tujuan mengadakan karnival tersebut kerana menganggap Kelantan menutup pintu kepada aktiviti hiburan dan seumpamanya.

Namun selepas melihat kejayaan penganjuran Karnival Sua Rasa TV9 tahun lalu dan tidak timbul sebarang isu penganjuran tersebut, maka TV3 membuat permohonan dan ia diluluskan oleh pihak kerajaan negeri.

Pihak kerajaan terlebih dahulu membuat penegasan bahawa segala aktiviti berbentuk karnival hendaklah tertakluk kepada Enakmen Kawalan Hiburan Kelantan.

Perlu disebut bahawa kerajaan Kelantan sesekali tidak menyekat atau mengharamkan hiburan, tetapi sebaliknya kerajaan mengawal hiburan di bawah enakmen ini.

Karnival dua hari yang akan berlangsung di stadium Sultan Muhamad Ke 4 ini dinaungi oleh Tengku Amalin Puteri dan Yang Amat Mulia Pemangku Raja dijangka berangkat untuk mengikuti program Al Kuliyyah di Kota Ilmu.

Kota Ilmu adalah khemah besar yang menempatkan ruang solat yang luas, pameran Jejak Rasul dan dijangka sarat dengan akiviti-aktiviti keagamaan.

Manakala pada malam akhir, sebagaimana ataurcara rutin Karnival Jom Heboh akan diserikan dengan persembahan konsert berunsur ketuhanan. Dato Takiyuddin dalam bebarapa mesyuarat dengan pihak TV3 menegaskan bahawa pihak TV3 perlu mematuhi wajib menyenaraikan selebriti yang akan muncul dalam konsert tersebut. Beliau juga memohon pihak TV3 menyenaraikan lagu-lagu yang akan disampaikan.

Selain itu penegasan daripada sudut pengasingan tempat duduk penonton yang dibahagikan kepada tiga iaitu lelaki, perempuan dan keluarga.

Akhir sekali saya ingin menukilkan kenyataan Ketua Pemuda Umno Kelantan melalui laman web :

http://www.pemudaumno.org.my

Ketua Pemudanya, Dali Hussin berkata pihaknya sudah menjangkakan perkara itu kerana tidak apa yang mustahil dalam kamus Pas asalkan tindakan yang dibuat itu boleh mendatangkan kepentingan politik kepada mereka.

Menurut beliau segala dasar yang diwujudkan sebelum ini hanya sekadar alat politik semata-mata yang lebih menjurus kepada kosmetik Islam.”

Jom Heboh di Kota Bharu?


Bulan lepas (Disember 2009) pihak TV3 menyatakan hasrat untuk membawa Karnival Jom Heboh TV3 ke Kota Bharu. Hasrat itu dinyatakan kepada Dato’ Hj. Takiyuddin Hj Hassan, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan.

Mungkin kerana melihat kejayaan TV9 mengadakan karnival Suarasa pertengahan tahun lalu, TV3 seperti tidak menyangka bahawa Kelantan membenarkan program seperti itu.

Mereka terlebih dahulu menyatakan acara konsert ditiadakan. Mereka sekali lagi seperti tiada maklumat, bahawa Kelantan tidak menyekat aktiviti hiburan, mahu pun konsert asal ia bertepatan dengan Enakmen Kawalan Hiburan Kelantan.

Karnival Jom Heboh yang pernah difatwakan haram oleh Mufti Perak kerana terdapat aktiviti-aktiviti mungkar dalam persembahan konsert, dijangka bakal bertandang ke Kota Bharu pada Febuari depan.

Kita mengharapkan akan terbit idea bagaimana untuk mengislamisasikan program tersebut dengan menekankan elemen-elemen dakwah dan Islam daripada sudut objektif dan falsafah Jom Heboh Kota Bahru.

Kerajaan perlu mewujudkan suatu kumpulan (task force) yang memantau perjalanan program tersebut secara berterusan. Kumpulan sukarelawan juga boleh digerakkan untuk melakukan aktiviti-aktiviti ke arah dakwah dan mendorong pengunjung agar tidak terlibat dengan aktiviti yang membawa unsur kemaksiatan. Kumpulan sukarelawan ini diberi suatu khemah khusus yang membolehkan mereka juga melaksanakan aktiviti sisipan seperti mini pameran, acara interaktif dan penyebaran risalah.

Landskap Jom Heboh Kota Bahru boleh dijelmakan dalam bentuk sebuah perkampungan karnival Islam dengan merekabentuk khemah dan dekorasi yang mengangkat seni serta syiar Islam.

Sebuah khemah besar yang menempatkan ruang solat perlu diwujudkan. Kalau boleh ia tidak terlalu disudutkan dan berada di tengah lapangan karnival. Lantik imam dan bilal khusus untuk mengetuai waktu solat dan kuliah (jika ada).

Suatu maskot boleh dicipta dengan menampilkan ikon yang memakai kostum watak sinbad atau aladdin. Ia pasti akan mengamit pengunjung terutama kanak-kanak dengan pemberian halawa (gula-gula) dan sebagainya.

Bola dan Seminar

seminar

otomen

Patut pun ada kerusi terbakar!

semayeSetiap kali adanya bola yang melibatkan perjalanan yang jauh seperti di Bukit Jalil, sering pula ditimbulkan persoalan solat jama’ qasar.

“Boleh ke ustaz jama’ tengok bola?” soalan-soalan terulang.

Inilah lebih orang di Serambi Mekah.., ke mana pergi soal solat tidak diketepikan.

“Tengok bola haram atau harus?” saya soal balik tanpa memberi jawapan yang terlalu detil. Anda tentu boleh menjawabnya sendiri ketika anda hadir menonton perlawanan bolasepak.

Dalam sidang DUN Kelantan baru-baru ini, sewaktu mengulas tentang bola dan perancangan untuk membina stadium baru di Bandar Baru Tunjong Tok Guru Menteri Besar memberi ulasan yang agak panjang. Antara lain dia bercita-cita suatu hari kelak akan melihat bagaimana orang Kelantan tidak ragu-ragu solat di tengah lapangan.

“Saya cadangkan stadium yang akan dibina kelak mengambil kira arah kiblat,” katanya.

Saya bukan mahu membincangkan perancangan kerajaan Kelantan yang bercadang untuk membina stadium baru yang kita pun tak tahu bila akan menjadi kenyataan. Sama-sama berdoa.

Orang Kelantan selalu dikaitkan dengan semangat kenegerian yang tinggi. Dengan bahasa kasar, taksub negeri. Semua maklum bagaimana keputusan Piala Malaysia 2009 yang tidak berpihak pada The Red Warriors. Sebelum ini bila ditanya, saya seperti meletakkan sedikit keyakinan Kelantan akan menang walaupun dengan jaringan gol yang tidak besar.

Saya membuat ulasan bahawa Kelantan boleh masuk final kerana nasib. Saingan mereka sebelumnya iaitu KL Plus (suku akhir) dan Perlis (separuh akhir) lebih berbisa daripada sudut menghantar (passing) bola.

“Kalu Kelate main gini nok buleh juara final guano,” ngomel saya kepada Ridhuan.

“Dia bergantung kepada permainan lawan dia,” balas sahabat baik saya itu yang memang ekstrem dengan skuad kijang. Orang kutuk lebih-lebih Annuar Musa pun boleh dia marah! Huhu..

{Saya rasa Kelate akan menang walaupun Kelatan bukan sedap sangat}

Itu pula antara ayat saya dalam laman sosial Facebook.

Hari ini saya tambah ulasan saya pada rakan-rakan luar dan dalam FB.

{Kelate masuk final kerana nasib, Kelate kalah final pun sebab nasib}

Negeri Sembilan bukan hebat pun. Mereka menang pun kerana nasib. Saya tidak boleh menerima Kelantan kalah disebabkan kerana tekanan daripada penyokongnya yang terlalu meletakkan harapan yang tinggi kepada pasukan Kelantan sebagaimana saya juga menolak dakwaan Kelantan tertekan dengan laporan akhbar. Yang tertekan ialah orang yang tidak tahan melihat bendera-bendera PAS yang berkibar di Stadium Bukit Jalil. Apa salahnya, itu adalah hak individu, hak rakyat Kelantan yang sayangkan parti mereka. Orang Kelantan adalah orang PAS!

Saya juga menolak ulasan dakwaan bahawa orang Kelantan mempunyai semangat kenegerian yang tinggi dan menebal. Mungkin untuk mengatakan itu ada kebenarannya pada aspek dan posisi tertentu tetapi hakikat yang perlu diterima orang Kelantan ada keunikan tersendiri yang tidak ada pada rakyat negeri lain. Hanya ore Kelate yang tahu.

Sejarah politik menyaksikan bagaimana orang Kelantan boleh beberapa kali menghukum dan menukar kerajaan yang mereka tidak sukai melalui pilihanraya. Begitulah mereka boleh berubah sokongan apabila kemenangan yang mereka harapkan tidak menjadi.

Saya dari kecil lagi menonton bolasepak di stadium kerana saya lahir dalam keluarga besar bolasepak. Ayah, abang-abang hatta ma saya hantu bola. Ayah jelajah Malaya kerana bola. Abang-abang pernah menyarung jersi negeri dan kebangsaan. Ma saya taklah reti main bola, tapi pakar dalam bab mengulas. Hehe. Saya? Saya kaki kerusi!!

Penyokong sendiri akan mengejek apabila permainan yang dipersembahkan tidak menghiburkan mereka. Kalau tak percaya tanya Hashim Mustafa (lagenda bolasepak Kelantan) yang teruk diboo penyokong sendiri apabila prestasi permainannya makin menjunam turun.

Saya bukan hendak membenarkan aksi ganas penyokong Red Warriors, tapi gambar banner Presiden KAFA antara yang terdahulu diturunkan, dikoyak dan dibakar. Rasa meluat mereka kepada KAFA meluap-luap sejak pusingan separuh akhir lagi apabila pengurusan KAFA mula ada karenah birokrasi dalam penjualan tiket. Percayakah anda harga tiket di pasaran gelap mencecah sehingga RM100! Saya bukan menuduh sesiapa tetapi bagaimana ulat-ulat tiket boleh menjual tiket dengan kuantiti yang banyak sedangkan ramai peminat yang terpaksa berhempas pulas semata-mata untuk mendapatkan 1 tiket.

Cukuplah ulasan saya pasal bola. Lebih-lebih tak boleh jugak kerana kita agenda yang lebih besar daripada bola. Masalah ummah banyak lagi belum selesai.

Sama-sama pula kita menyaksikan akhir Piala Tok Guru di Stadium Sultan Muhmmad ke IV 14 November ini. Kota Bharu lawan Ketereh. Harap-harapnya tiada lontaran mercun yang melampau-lampau. Gomo KB Gomo!

SEMINAR MEMPERKASAKAN PAS

Menyentuh tentang politik saya juga turut hadir dalam Seminar Memperkasakan PAS pada Sabtu lalu, hari sama perlawanan bola. Saya niat jama’ qasar kerana menghadiri seminar. Hehe.

Walau pun saya tidak sempat berada dalam majlis tersebut sehingga penghujungnya, apabila rakan-rakan yang berada di Kelantan menanyakan pandangan saya, saya hanya ringkas merumuskan :

1. Seminar bukannya medan yang boleh menyelesaikan masalah
2. Walaupun begitu masing-masing boleh menyampaikan mesej yang ingin disampaikan.
3. Dan sebagai medan untuk melepaskan perasaan.

Mog-moga seminar tersebut adalah suatu seminar yang dianjurakan dengan niat dan hasrat yang benar dan betul. Bukan dicemari dengan agenda-agenda yang tidak menguntungkan jemaah sebagaimana sukan bolasepak juga boleh jahanam kerana campurtangan politiking picisan. Moga menatijahkan sesuatu yang terbaik dan positif untuk jamaah. Ameen ya rabbal a’lamin..

Gomo Kelate Gomo