Category: Inilah Saya



(1) DR. ROSLI

Saya mengenali Dr. Rosli Alani ketika mula-mula dia hadir dalam Kuliah Haraki PAS Kawasan Kota Bharu beberapa tahun lalu. Lazimnya sayalah akan mempengerusikan majlis ilmu itu selepas gagal mencari orang lain yang dapat mengambil tempat saya. Kala itu muncul Dr. Rosli. Atas cadangan rakan saya, Saifudin, saya mempelawa. Tanpa banyak soal dia menerima.

Tidak lama selepas itu kami di Dewan Pemuda PAS Kawasan Kota Bharu (DPKB) mencadangkan beliau untuk menjadi Ahli Jawatankuasa DBKB. Senggang tidak lama, dia dilantik ahli jawatan kuasa pemuda negeri, kemudian terus ke pusat. Mungkin juga itu kerana status kedoktoran dan keaktifannya semasa di United Kingdom karier politik sahabat saya ini begitu cepat naik.

Dia telah mengambil keputusan yang besar dalam hidupnya, berkorban meletakkan jawatan di hospital kerajaan demi untuk fokus pada amal jemaei. Dia ditawarkan mengendali sebuah pusat rawatan buah pinggang untuk beberapa ketika. Saya sendiri kurang arif tentang status dan perkembangan terkini pusat rawatan di Jalan Bayam itu. Biarlah..

Beberapa ketika kami berada di pejabat yang sama di pejabat Ahli Majlis Kerajaan Negeri Kelantan, sebelum dia mengambil keputusan melepaskan jawatan. Tentu sahaja saya antara yang jadi sasaran pertanyaan khalayak sebab dia meletakkan jawatan sebagai Pegawai Khas exco. Saya hanya mampu menjawab “Mungkin dia seorang yang punya prinsip sendiri.”

Beberapa minggu sebelum isu hangatnya meletus di media, dia menelefon memaklumkan kepada saya untuk melepaskan semua jawatan dalam parti. Tentu sahaja saya menyanggah, walaupun saya dapat meneka mengapa. Sebelumya dia sudah bercerita panjang kepada saya masalah persenolnya. Dia melahirkan rasa terkilan dengan sahabat-sahabat yang ada seperti tidak menyokongnya. Maaf Dr Li, ana juga tidak dapat menghulurkan bantuan yang melangkaui keupayaan ana.

Saya hanya mampu berdoa sahabat saya ini diberi kekuatan, istiqamah dalam perjuangan dan anggaplah ia sebagai sebahagian daripada ujian Allah yang mahu terus mentarbiah kita dan boleh jadi Allah kelak mengurniakan kepada saudara suatu yang lebih bererti di masa depan.


(2) ARIF FAHMI

Saya mengenali Abdul Arif Fahmi juga ketika waktu dalam DPKB. Ketika itu dia sudah bergelar menantu YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan. Walaupun kami tidak rapat, tapi kami boleh bermesyuarat bersama, kalau pun tidak sempat bekerjasama.

Ketika pemilihan dalam Mesyuarat Agung Tahunan berikutnya dia kecundang. Dia berkali-kali menyatakan kepada saya ada konspirasi menjatuhkan dia. Dia melahirkan rasa malu yang teramat kerana dia menantu Tok Guru. Saya sekadar mampu menjawab tidak tahu dan sememangnya saya tidak tahu dan tidak minat ambil tahu atas dakwaan itu. Sahabat-sahabat lain juga menafikan. Demi Allah saya tak tahu dan tak fikir ada perancangan begitu terhadap beliau. WalLahua’lam. Selepas itu dia diterima baik di Machang, kampung kelahirannya.

Bila sahaja meletus isu dia dalam PMBK saya mengambil masa yang agak lama untuk mengirim sesuatu melalui sistem pesanan ringkas (sms). Akhirnya hati saya tergerak untuk menyatakan semoga saudara diberi kekuatan sekiranya saudara di pihak yang benar. Seketika kami berbalas mesej panjang. Seperti biasa saya suka berterus terang. Saya tidak suka hipokrit, bermunafik, apa lagi cuba berpolitik. Prinsip saya mudah sebagaimana digunakan umum. Selagi tidak dihukum bersalah, maka tidak bersalah.

Hakikatnya, saya juga kadang-kadang kurang senang dengan sikap, gaya dan PRnya, tetapi ia sesekali tidak menjadi sentiment kepada saya untuk pantas menghukum dia.

Mesej terakhirnya yang lebih kurang berbunyi merujuk kepada eksperasi wajah dan penampilannya yang ditohmah egois :

“..enta tidak mengenali secara mendalam ana. Ana nak buat macamana, Allah dah berikan kepada muka ana begini…”

Mesej itu tidak saya balas dan ia berhenti di situ.

Saudara Arif sekali lagi saya ulangi. Semoga saudara diberi kekuatan seandainya saudara di pihak yang benar..


(3) NIK ABDUH

Nik Muhamad Abduh adalah rakan dan guru saya. Saya hanya mula mengenalinya ketika dia datang ke Mesir selepas beberapa lama di India, Menjejaki bumi yang pernah menjadi tempat permukiman ilmu ayahandanya tercinta. Mendengar perkhabaran berita beliau bakal datang ke Mesir kami jadi teruja. Anak Tok Guru yang dikatakan menurun (mewarisi) sifat Tok Guru berbanding abang-abangnya yang lain. Dia akan menyambung pelajaran tahun 3 di Mesir.

Ternyata di sebalik perwatakan halusnya, Ustaz Nik Abduh adalah seorang yang tegas dan tiada kompromi apabila melihat sesuatu yang dianggap tidak seiring dan menepati ilmunya.

“Asrama Kelantan ni penuh dengan iblis!” itu antara kalam keras yang terpacul dari mulut beliau yang sampai kepada saya. Kalimah itu keluar apabila dia melihat suasana percampuran kalangan siswa dan siswi Al Azhar. Memang kami cukup ketat menjaga aspek ikhtilat, tetapi mungkin pada pandangan beliau masih belum cukup sempurna.

Kepincangan yang ada dalam Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir (KPKM) dan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) ditegur oleh beliau. Ternyata dia seorang pencetus kontraversi walau pun kelibatnya jarang di Mesir dan kerap pulang bercuti di Malaysia.

Mungkin atas asas itulah dia dicemuh. Tetapi atas keyakinan la yakhafu laumata la em (tiada takut akan cemuhan) dia terus dengan prinsipnya. Sampai ada yang meletakkan beliau perosak kepada politik PAS dan lialibiti kepada parti. Kendatipun dia kalah di peringkat negeri, dia diterima penuh di peringkat pusat.

Sungguh. Tulisannya digeruni dan suaranya dianggap boleh mempengaruhi. Kerana itu ada pihak yang sentiasa menyerang garapan blognya, Jalan Lurus dan melebelkan pula sebagai Jalan Berbelit. Ada yang sedaya menghalang daripada dia berada di pentas ucapan.

Saya tidaklah sangat berniat mempertahankan beliau lantaran dia adalah sahabat dan guru saya. Saya cuba mengurus diri daripada bersifat taksub tak tentu hala kepada manusia. Kami tidak kerap berhubungan, apa lagi bertemu kecuali apabila ada usrah. Itu pun kadang-kadang usrah terbengkalai juga beberapa lama. Hehe. Cuma akhir-akhir ini agak kembali kelihatan bernyawa.

Ya. Kami berada dalam satu usrah yang kami anggap dialah rais kami walaupun kami seperti tiada naqib yang tetap. Usia kami kurang lebih sebaya. Tinggal lagi lebih ilmu dan pengalaman. Tolak saya, masing-masing mempunyai ilmu yang mantap, tinggi lagi hebat.

Selama saya berada dalam usrah, saya melihat menilai politik Nik Abduh dan apa yang dia perjuangkan, terutama dalam politik Kelantan. Semuanya hampir menjadi kenyataan yang hak. Tidak perlulah saya perincikan, tetapi ternyata ia banyak membantu parti dan memperbaiki individu yang terlibat. Bahkan pihak yang sebelumnya boleh dianggap musuh, berakhir menjadi kawan dalam perjuangan.

Kelebihannya menanggapi hukum semasa dan menafsir satu-satu ayat Al Quran berdasar kepada realiti mua’sirah (terkini) tidak dapat dinafikan. Saya menceduk mutiara ilmu dari itu.

Ada kalangan yang mempertikai dia memiliki kereta besar. Saya tidak mahu komen kerana kawan-kawan saya juga ada kereta besar. Cuma bagaimana kalau saya katakan anda juga seperti saya punyai cita-cita untuk miliki kenderaan begitu. Tapi sekadar angan-angan kut. Hihi..

Dia juga seperti saya dan anda. Ada minat dan kecenderungan sendiri. Contohnya dalam arena perniagaan dan bolasepak. Tinggal lagi kerana dia anak Tok Guru dan tersohor maka segala tindakannya menjadi perbualan. Cuma kita yang kadang-kadang terlebih kepada kecenderungan hingga mengabaikan yang lebih utama. Beraktiviti dan bersosial hingga lupa tuntutan solat jemaah!

Nik Abduh tidak ada apa-apa kepentingan politik. Sekiranya ada kepentingan, nescaya isu yang berlaku tidak diletuskannya. Dia punya masa depan politik yang baik dengan hanya perlu beriman kepada arus. Mengapa bersusah-susah seperti mencari musuh, kalau anda punyai hasrat untuk berada di puncak persada.

Ironi dunianya adalah untuk dakwah dan tarbiah. Walaupun berkali dia dinafikan untuk menjawat jawatan itu dalam parti, yang selalunya ditolak oleh kebanyakkan yang lain, dia tetap dengan agendanya. Terbaru, atas kapatisinya pengerusi tarbiah pemuda pusat, kami baru sahaja melaksanakan program tarbiah untuk remaja.

Apa pun persepsi anda, apabila saya memperkatakan tentang anak Tok Guru sahabatguru saya ini, itu hak anda yang teruja dengan zaman persepsi kala ini. Ia tidak begitu senang mengubah keyakinan saya dengan apa yang dilakukannya, sebagaimana bukan mudahnya anda yang memusuhinya, melihat dia daripada posisi yang lebih terbuka dan positif.

Biarpun tanggapan yang diberi, siapa yang bersahabat dengan Nik Abduh akan jadi rosak dan perosak seperti dia, ia tidak semudahnya mengoyahkan sikap saya terhadap sahabatguru saya ini.

Kecualilah kalau saya menyakini dia merancang suatu kemungkaran yang jelas, terang lagi bersuluh yang kelak menjahanamkan Islam yang suci dan jemaah yang disayangi. Waktu itu bukan sahaja dia, kalau saudara mara saya sendiri saya sanggup berbunuh!

Advertisements

Genap Setahun (Siri 2)

Kadang-kadang saya dipanggil Pegawai Khas (PK). Terkadang pula digelar PA (Pembantu Am). Pada masa yang lain mereka menyebut setiausaha, termasuk setiausaha politik kepada bos saya. Saya tak kisah, lantaklah nak panggil apa pun. Gelaran muluk-muluk hanya sekadar menyedapkan halwa telinga yang akhirnya tetap sirna dimamah buana!

Pegawai Khas adalah jawatan yang termaktub dalam perjanjian profesyen saya. Sebagai Pegawai Khas (PK), tugas-tugas banyak dibantu dan dijalankan oleh Pembantu Am Puan Nik Norma yang lebih mesra panggilan Kak Ma.

Saya membantu bos saya dalam aspek berkaitan dengan potfolio beliau, kerajaan tempatan, pelancongan dan kebudayaan.

Kerajaan tempatan menuntut saya banyak berhubung dengan majlis perbandaran dan majlis daerah. Manakala dalam pelancongan dan kebudayaan saya banyak berurusan dengan Pusat Penerangan Pelancongan Kelantan (TIC).

Cuma saya akan jadi kenalin (gabra) kalau-kalau bos minta saya menggantikan beliau untuk acara rasmi yang besar. Setakat ini alhamdulillah saya selamat.. Bukan saya tidak mampu untuk berucap atau memalu gong gimik pelancaran, tetapi saya tidak berminat bila nama saya disebut-sebut dan keluar akhbar! Apalah ada pada sebuah nama. Populariti? Kemasyhuran? Lainlah kalau saya punya cita-cita siasi yang merabung langit. Hehehe. Takut cari glamour orang kata nak jadi tok wakil pulak!

Kalau ada pun saya beberapa kali menggantikan beliau untuk program Ladang Rakyat yang lebih bersifat lokaliti yang juga sepatutnya diambil alih peranan oleh pegawai khas ADUN Bunut Payong di pejabat DUN.

Kadang-kadang memang saya merasakan saya seperti benar-benar pembantu peribadi beliau, terutama ketika mengikuti majlis-majlis rasmi. Kendatipun, sumpah!!! saya tidak pernah mengambil tahu urusan kehidupan peribadi beliau, biar pun ada masanya bos saya bercakap dengan saya seolah-olah saya tahu serba serbi tentang dia. Huhuhu!

Sudah beberapa kali saya membuat ucapan untuk beliau. Selalunya beliau tidak membacakan sepenuhnya teks bikinan saya, bahkan satu pun tak diambilnya, tapi yang pasti beliau memetik ayat Al Quran atau Hadis yang saya sediakan. Saya bertanggung jawab memastikan persiapan berjalan lancar, siapa yang akan hadir, bagaimana agenda program, apa yang seharus dan apa yang tak sewajarnya.

Suatu waktu saya benar-benar belajar dari Dato Taki. Kalau dia minta saya selesaikan suatu urusan yang penting dan bersifat segera, pagi diarah, tengahari terus ditanya (follow up). Sekali lagi alhamdulillah, setakat ini saya tidak gagal dalam melangsaikan tugasan. Paling kurang saya punya jawapan yang boleh memuaskan bos saya. Contohnya “telefon doh, tok angkat!”

Saya tidak menganggap saya adalah setiausaha politik beliau. Pertamanya kerana saya terlalu kerdil dalam ilmu siasah berbanding beliau. Jauh untuk mencorak dan mempengaruhi minda politiknya. Justeru, saya hanya membantu DUN mengatur program beliau bersama rakyatnya di Bunut Payong. Itu saya anggap sebagai membina imej politiknya yang tampak mencakna rakyat. Kematian atau ada orang sakit, saya dan pejabat DUN yang bertanggungjawab memaklumkan. Antara khuluk resam prioriti Nabi adalah melawat orang mati dan menziarah orang sakit.

Ada sumber menyebut saya seperti kebisingan (tak puas hati?) bila bos saya tidak dilantik semula sebagai Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan. MasyaALah!!! Saya tidak pasti dari mana sumber itu dan saya tidak berminat untuk mencari puncanya. Lebih baik diam dan akur dengan cakap-cakap orang. Formula saya, lama-lama ia kan hilang. Sebagaimana molekul kabus yang akan luput diserap rawi, maharaja siang.

Mungkinkah ia kesan daripada tulisan saya dalam blog interaktifbp.blogspot.com yang postingnya bertajuk Tidak Dikekalkan. Salahkan saya melaporkan suatu fakta yang benar. Biarlah… saya perlu memaghlikan diri dengan cakap kalam begitu.

Rupanya zaman sekarang berterus terang bukan bermakna boleh membuat semua orang akur dan faham. Tapi saya akan terus dengan prinsip saya. Berterus terang dan terus berterus terang kerana saya yakin berselindung, celika, menyembunyi kelak akan menyerlahkan sikap hipokrit dan tidak ikhlas. Kalau nak diambil kira tahap kebisingan tidak puashati dengan keputusan Muktamar Agung lalu, rasanya frekuansinya lebih tinggi!! Cukup!!! Enoungh is enough!! Nanti saya dicap pula pendokong perpaduan! Hahaha!

Ya. Atas kapasiti saya sebagai Pegawai Khas kepada seorang exco kerajaan negeri, tentu sahaja saya bertanggungjawab untuk mengurangkan beban bos saya. Apa boleh diselesaikan sendiri, akmal sahaja tanpa merujuk kepada beliau. Jika ditegur, saya anggap mengajar. Kalau diam mungkin tandanya redha… Hendak berlebih tidak sekali…

Saya meletakkan matlamat agam saya berkerja untuk ad din dan demi Tuhan. Dengan cara itu saya menghindarkan diri berkerja semata untuk manusia. Tiada apa nilai keringat, hasil kerja saya di sisi Allah jika nawaitu saya tersasar dan menyekutu.

Kalau pun saya membantu manusia, matlamatnya kerana Allah Taala. Bukankah itu dituntut syariat. Lantas kerja saya menyalin jadi satu pengabdian kepada Al Khaliq (ubudiyyah) yang mutlak kepada Sang Ilahi.

Seandainya ketua saya melakukan kesalahan dan kesilapan, apakah perlu saya menyiakannya atau sekadar menutupinya. Tidak!!! Kerana jika saya memilih tariq itu, maka saya melalui jalan dosa dan mendorong saya ke neraka. Wa nau’zubillah min zalik!

Saya ada lagak pendekatan sendiri yang tidak perlu saya war warkan kepada khalayak. Saya tidak mahu menjadi manusia assobiyah yang menyebabkan saya jadi bolor dan penasaran. Benar kata sabdaan Baginda mafhumnya

“Cintamu kepada sesuatu menjadikan kamu buta dan tuli.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Anda perasan dengan entri saya kali ini? Sebenarnya saya sedang menekuni novel (novel pertama yang saya baca tahun ini) Mengintai Cinta Khalifah karya A. Ubaidillah Alias, rakan junior saya yang akan berkhidmat di PKINK awal Ogos ini. Sesekali bersastera terasa gurih juga.

Genap Setahun

kota darul naim
Sedar tak sedar genap setahun saya berada di Blok 1, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan (SUK). Saya sendiri tidak terduga bahawa saya akan menghuni di Kota Darul Naim yang sememangnya saya punya nastoglia sewaktu zaman kecil saya. Biarlah saya bercerita sedikit. Sambil-sambil rehat kerana tiada tugas di Manek Urai ini. Ya, mungkin kerana gerak kerja kami Pasukan Pembantu Kota Bharu yang bermula cukup awal, maka banyak banyak perancangan selesai. Alhamdulillah.. Tinggal lagi kuasa Allah yang menentukan. Insyaalah dengan nawaitu kita yang Ikhlas berjuang kita akan peroleh kemenangan lagi esok.

Kampung saya dengan Kota Darul Naim hanya sekitar 2 kilometer sahaja. Selain disebut Kg. Paya Senang dan Telipot, kami kadang-kadang menggunakan alamat Kg. Puteh untuk urusan surat menyurat. Kg. Puteh inilah lokasi Kota Darul Naim. Mengikut cerita ayahanda saya, Kg. Puteh mendapat namanya kerana kawasan ini menjadi penempatan dan perkampungan British sewaktu menjajah Malaya dalulu. Fakta ini diperkuatkan, jika anda pergi ke kawasan perumahan Raja Dewa, anda akan temui masih ada lagi rumah-rumah yang mempunyai reka bentuk keinggerisan. Sayangnya kerajaan negeri juga dalam perancangan meruntuhkan monumen-monumen itu untuk dibangunkan projek baru.

Kawasan Kota Darul Naim itu dahulu adalah tempat saya ‘berderat’ (istilah Kelantan yang membawa maksud berjalan-jalan tanpa ada tujuan yang jelas). Kawasannya cukup redup dan cantik dengan pokok-pokok besar, pokok bambu dan rumah-rumah dekorasi Inggeris yang menarik dan menyamankan.

tempat jatuh lagi dikenang..

tempat jatuh lagi dikenang..


Taman Indera Putra (yang lebih dikenali dengan taman medan oleh penduduk setempat) adalah tempat saya dan adik-adik bermain ketika dibawa oleh ayah. Di situ ada sebuah mini perpustakaan. Bahkan waktu-waktu senggang saya bersama sahabat saya Faiz mentelaah dalam taman itu.

Itulah yang dapat saya gambarkan secara ringkas Kg Puteh, kampung kecintaan dan kelahiran saya yang semakin pesat mengalami proses urabanisasi.

Kini saya berada di dalam kota tinggalan kerajaan Umno itu. Ah! Bukan hak Umno, hak rakyat. Dalam bilik berhawa dingin yang aircondnya kadang-kadang bermasalah, saya menjalankan tugas sebagai Pegawai Khas kepada YB Dato’ Hj. Takiyuddin bin Hj. Hasan, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan.

Suatu realiti yang juga tidak terduga oleh saya. Inilah antara keputusan berani yang pernah saya buat dalam hidup saya dalam keadaan saya sudah mempunyai karier yang agak selesa di Yayasan Islam Kelantan.

Ada sahabat memberi komen terkejut, “Enta urus seni dan kebudayaan??”

Memang dari dahulu saya tidak terlalu memikirkan masalah karier dan kewangan. Berbohonglah saya kalau tidak ambil kira lansung pasal wang. Macamana nak survive dan nak makan kalau tak dok pitih. Tapi percayakah anda, saya tidak bekerja selepas setahun menamatkan pengajian, sedangkan masa sama saya sudah mempunyai seorang anak! Kesimpulan yang ingin saya kongsi bahawa rezeki semua datangnya dari Allah!

Bulan lepas saya ditawarkan jawatan pegawai latihan di Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Tawarannya agak menarik, tapi saya dengan baik menolak. Saya rasa agak selesa dan bebas dengan jawatan lantikan politik yang saya sandang ini. Saya punya banyak masa untuk menyalur khidmat kepada jemaah yang saya sayangi. Saya bukan orang politik, saya orang jemaah! Beza tu..
makyong
Saya punya beberapa harapan dan hasrat dalam membangunkan seni budaya dan pelancongan Negeri Serambi Mekah ini. Tapi hasrat saya belum tercapai dan ia bukanlah mudah. Mungkin sudah wujud pelancongan ibadah (ibadah tourism) di Kelantan, tetapi ia masih di tahap minima dan tidak dikomersial sepenuhnya. Sekolah-sekolah agama dan pondok-pondok adalah antara produk ibadah tourism. Qaryah Ramadhan yang saban tahun diadakan di perkarangan stadium menjadi acara kalendar pelancongan Kelantan, negeri berbudaya. Lebih daripada itu budaya rakyat Cik Siti Wan Kembang yang masih menebal sentimen keagamaan mereka sebenarnya adalah produk yang tidak ternilai bagi negeri Di bawah Tadahan Wahyu ini. Itulah produk paling berharga yang ada pada Taman Serendah Sekebun Bunga ini.

Saya cuma mengharapkan bahawa setiap kegiatan seni budaya yang diadakan turut diwacanakan dengan fokus sisi perspektif Islam. Kita hanya adakan himpunan 1000 pendikir, langkah 1000 pesilat dan paluan 1000 gendang, tetapi kita tidak selitkan sama program-program yang bersifat ilmiah seperti forum, diskusi, ceramah dan seumpamanya yang membincangkan secara serius dari sudut Islam.

Hiburan yang bagaimana diharuskan, mengapa dan kenapa diharuskan. Demikian juga kesenian bagaimana yang ditolak Islam. Kenapa dan mengapa ia ditolak dan tidakkah ada suatu kaedah untuk mengharuskannya. Mengapa dikir barat yang suatu waktu dahulu diharamkan kemudian dibenarkan. Persembahan makyong sampai sekarang tidak dibenarkan, sedangkan elemen muzik yang digunakan hampir sama. Tidak bolehkah watak wanita yang menjadi faktor utama ia diharamkan ditukar kepada watak lelaki. Kalaulah ia boleh menghakis tohmahan bahawa Kelantan membunuh seni budaya Kelantan…

Enakmen Kawalan Hiburan Negeri Kelantan perlu diperhalusi dan disebarluaskan maklumatnya kepada pengiat seni dan masyarakat awam. Biar mereka faham dan menghayati mengapa enakmen itu digubal mengikut lunas membangun bersama Islam.

Bagaimana untuk memastikan ia menarik khalayak untuk join program bergantung kepada strategi, inovasi dan kreativiti. Ya, bukan mudah untuk menarik kelompok manusia seni untuk komited program ilmiah seumpama itu.

Sebenarnya banyak lagi Ayah Su nak cerita tentang kerjaya Ayah Su… Itu belum masuk hasil kerja seni ayah Su.. Lainlah kalilah Atiqah…Salimah ayang yeee!!

“Ustaz…apa hukumnya buat makan 100 hari?”

Makan 100 hari merujuk kepada jamuan diadakan sempena genap 100 hari kematian seseorang. Upacara didahulukan dengan tahlil dan kadang-kadang ada solat hajat. Kemudian diakhiri dengan membaham nasi 100 hari (Hah! Teringat Pesta Nasi 100 pulak) Boleh cadang pesta makan 100 hari ni!

 

“Kenapa 100 hari” kalau 100 tahun boleh jadi boleh buat sambutan.

Kononnya hari ke seratus mayat akan jadi hancur terus.

“MasyaAllah! Siapa yang hidup cerita dia hancur pada hari ke 100”

Inikah yang dinamakan bidaah yang dholalah!

Kalau bab jamu makan tu memang boleh pahala dan yang datang pun nak bagi pahala kat tuan rumah.  Yang bab 100 hari tu..Errr…

 

Apa kejadahnya kaitan makan 100 hari dengan tulisan saya kali ini?

Ya! 27 Julai ini lebih kurang genap saya menghuni pejabat Pegawai Khas kepada YB Dato Exco Kerajaan Tempatan,Pelancongan dan Kebudayaan Kerajaan Negeri Kelantan. Saya buat catatan awal untuk sahabat dan anak buah kerana jadual saya agak padat akhir bulan ini. Sebentar lagi saya akan ke kediaman MB Perak, esok ke Penang dan lusa di Kedah. Tujuannya kalau ada peluang saya cerita lain. 30 Julai,ini beberapa hari di Pulau Pangkor pula.

 

Berubah karier

Memang karier saya berubah 100%. Daripada seorang ahli akademik (cewah) dan pendidik (dalam konteks sekolah) kepada seorang yang kata ore kelate caro lakon kepada pengiat seni dan budaya. Setakat ini saya tak lah kena berdikir lagi. Kalau setakat mengulit anak tu…lama dah buatnya.Tapi sebahagian rakan-rakan saya tahu, beberapa kali saya pernah mengubah lagu. Anak-anak murid saya tahu saya pernah menulis dan mengarah choral speaking. Jangan terkejut lagi, saya pernah menulis skrip dan mengarah drama teater.

 

Urusan kaitan kerajaan tempatan kato ore kelate lagi buleh berkiro. Ini berkait dengan seni budaya yang masyarakat kita sendiri menyempitkan skop definisinya. Sebut sahaja seni budaya maka terbayang keretok, dikir labo, wok yoh pok dogol. Kata saja seni yang disebut seni silat, seni buatan wau atau seni suara burung ketitir. Setiausaha Koperasi Dikir Barat Kelantan yang berurusan dengan saya bercadang untuk bawa saya melihat anak buahnya berdikir. Apa lagi apabila saya bercakap lagak seorang yang tahu ilmu dikir mendikir ni. Saya hanya berlagak tahu saja dan main tembak. Tak sangka terkena pulak. Memang aku cari bala.   

 

Cara kerja

Ahh!! Saya bukan mahu bincang tentang itu. Saya nak sebut suasana kerja saya. Ketika menjawat jawatan Penolong Kanan di Maahad Darul Anuar dahulu kerja saya memang releks walaupun saya tidak terusan releks. Boleh jadi lenguh tubuh kalau tak buat sesuatu. Rupanya di sini saya rasakan lebih rileks. Setakat 100 hari inilah.

 

Bercerita tentang bos baru saya, saya kenal apabila aktif dalam Dewan Pemuda PAS Kawasan Kota Bharu seawal tahun 2000. Bos adalah Timbalan YDP PAS Kawasan KB, Pengarah Majlis Tindakan DUN Bunut Payong yang saya adalah Timbalan Pengarah 3. Seorang yang sporting dan sebenarnya mudah berkira. Saya fikir orang yang tidak kenal beliau yang melihat dari persepktif yang berbeza.

 

Ada orang berpesan macam-macam pada saya apabila bekerja dengan Dato Taki. Ok terima kasih. Saya boleh jadikan pedoman walaupun tidak semestinya saya telan. Laju memang laju. Saya suka cara bekerja begitu. Kalau pagi diarah, tengahari atau petang terus follow up.

 

Saya sudah biasa dengan cara itu. Bonda saya tak belajar tinggi pun ada stail begitu. Paling kurang saya mesti bersedia dengan jawapan yang meyakinkan dia. Kalau tidak tadah telingalah saya. Ketika saya berganding mantap dengan ustaz Nik Omar Nik Abd Aziz di Pulau Melaka kurang lebihlah caranya. Jadi saya tidak ada masalah dengan cara kerja bos baru saya.

 

Cuma saya akan berdepan dengan masalah bila saya perlu guna pihak ketiga. Mengarah? Sori. Lebih baik saya buat sendiri. Puas hati dan menyakinkan. Sebenarnya itu cara kerja bos saya. Ada sekali saya tanda tangan surat-surat yang dia buat!

 

Berubah watak?

Ketiganya Adakah 100 hari ini saya berubah karektor? Apa pandangan sahabat-sahabat. Kalau nak kata tiada perubahan lansung rasanya tak kena. Saya masih menyimpan mesej sahabat saya lewat gurauannya pada saya 12 Jun lalu

 

>> …dulu mungkin la. Lo ni, lain doh. Tengok mu pun supo tengok bos mun jah. Tengok bos mu supo tengok pok jak abas. Tengok pok jak abas supo tengok shaari. Tgk shaari supo tengok mu…>> (diedit semula lebih kurang)

 

Pearkh! Saya jawab lebih kurang :

 

>>.. aku nak forward ko sha’ (SU DUN Bunut Payong). Bos aku nanti dulu… Pok Jak aku tok kenal!>>

 

“Hahah!”

 

Rasanya saya masih seperti Nasruddin dahulu. Ketika zaman persekolahan sesiapa yang tidak mengenali saya membuat persepsi saya seorang yang sombong. Ketwat kata budak-budak KL. Benar. Waktu zaman remaja saya pendiam sampai ma saya kata ada emas dalam mulut mun! Errrrk

 

Ketika saya bertugas sebagai Penolong Kanan Maahad Darul Anuar saya ada 2 watak yang sering saya ulang kepada guru

 

“Kalau keluar perkataan dan kenyataan yang kurang enak pada pendengaran guru-guru, itu bukan Hj. Nasruddin, itu Penolong Kanan”

 

“Kalau lihat muka berkerut macam singa, itu bukan wajah Nasruddin, itu adalah muka Penolong Kanan.”

 

Alhamdulillah guru-guru boleh terima watak saya yang berbeza itu. Buktinya mereka akur sekiranya watak kedua saya muncul. Itu saya rasalah.

 

“Enta kena direct dengan YDP atau SU MPKB ya sheikh!. Sampai tahap kena pantau tugas mereka yang diarah oleh bos enta.”

 

Hah! Saya boleh bersetuju dengan pandangan enta ya Syarafi, dan saya akur itu adalah sebahagian daripada tanggungjawab saya, Tetapi masa sama itu bukan watak saya. Saya ada cara saya. Saya bukan jenis suka mengarah dan suruh orang itu ini. Kecuali keadaan yang teramat mendesak. Waktu itu saya boleh jadi tak kenal, tak kira siapa.

 

Saya ingat lagi saya pernah menangis sebab ma saya suruh saya pergi mintak hutang sewa rumahnya yang berbulan-bulan tidak dijelaskan oleh penyewanya.

 

Percaya tak sampai hari ini saya masih menangis kalau mak saya minta saya buat sesuatu yang menjadi pantang larang saya. Saya menangis kerana saya mungkin akan mengadaikan prinsip saya dan menangis juga kalau tidak dapat melaksanakan hasrat ma saya!. Hahah..ustaz Nasruddin menangis?. Kenapa tidak boleh menangis kerana bonda tercinta? Moga-moga dengan air mata saya itu Allah Taala ampunkan kenakalan saya terhadap bonda saya.

 

Saya tidak terlalu memikirkan masa depan kerjaya saya. Apalagi untuk memikirkan cita-cita politik. Barang dijauhkan Allah!. Kerana itu saya hanya mengambil waktu beberapa hari untuk menerima tawaran bos. Selain mengadu pada yang Esa, rakan-rakan banyak mendorong. Terima kasih kepada respon sahabat-sahabat sewaktu saya minta pandangan. Ustaz Baha KP, Ustaz Nordin (sahabat dan guru saya), Us Wan Azimin (PK Dato Anuar Tan), Us Ja (Ketua Penerangan KB), Dr. Li (PK Dato Husam), Abe Yi (SU DUN), Us Nik Mahadi, Us Ropien dan lain-lain.

 

“Ma khoba manistakhor wala nadima manistasyar” (tidak rugi orang yang beristikharah dan tidak menyesal orang yang minta nasihat).

 

Masih banyak yang perlu saya belajar untuk menyelusuri kehidupan sebagai PK. Teruslah menegur, menegur dan menegur saya. Kata orang 100 hari belum boleh dijadikan ukuran.

sepetang yang sedikit memenatkan

masa pagi yang diahbiskan di sekolah hanya melibatkan mesyuarat ringkas dan mendokumentasikan surat-surat yang bertimbunan memenuhi meja yang kecil. Seketika sempat melayari youtube ustaz nuruddin al makky yang menjawab isu-isu yang terlontar kepadanya. Lewat 13opm seperti dirancang majlis Perasmian Markaz Pilihanraya Pemuda PAS Kota Bharu disempurnakan oleh Ketua penerangan PAS pusat. Sambutan alhamdulillah. Mungkin faktor markaz yang terletak di tepi terminal bas SKMK menjadikan ia menarik orang ramai untuk turut sama makan free. Kemudian jam 3 bergegas pula ke Berek 12 untuk bersama kaum tua dan muda dalam usrah halaqat. Petang ini, tepatnya 530 (mengikut arahan smslah) ziarah sahabat yang keuzuran. Malam pula sedang menunggu mesyuarat jentera pilihanraya kawasan. Kepenatan?? dusta kalau dikatakan tidak penat. Tetapi kepenatan inilah yang saya akan kemukakan di hadapanNya nanti. 

Inilah saya (Episod 2)

Di Maahad Muhmmadi Lelaki saya seperti orang lain. Saya bukanlah seorang yang excallant. Nak kata tercorot pun tak kut. Tapi mula tingkatan satu sampai ke tingkatan 6 (seingat saya la) duduk kelas ke 2. Tiap kali exam sekadar boleh cukup makan.

Hidup saya sewaktu di usia remaja hanya di rumah dan sekolah. Tanpa berselindung itulah kenyataannya. Sewaktu di era persekolahan rendah saya agak aktif di kampung. Bukit mana tak didaki lurah mana tak dituruni. Di kampung saya ada satu padang yang kami panggil Padang Gesek. Sebabnya padang itu dipenuhi dengan timbunan kotak-kotak mancis. Saya pun tak terfikir dari kilang mana kayu-kayu lembut itu datang yang menjadi tempat permainan kami. Kami sering buat kejohanan bola sepak. Saya dan abang saya Ahmad Muslim adalah antara pemain tetap, meskipun sya sering jadi pemain simpanan! Pialanya kami reka daripada bongkah-bongkah kayu. Apa yang saya mahu ceritakan juga, setiap kali bermain kami jadi lupa. Apabila azan baru kami nak berhenti. Apalagi sampai di rumah, bonda sedang menunggu dengan muka menyinga. Tapi entahlah kami macam tak serik. Cuma keadaan-keadaan tertentu abang saya jadi penyelamat. Belum mak saya memulakan serangan dia terlebih dahulu guna taktik saraf. Dibawanya macam-macam cerita sampai ma tak jadi marah, bahkan ketawa. Tapi kadang-kadang menjadi, kadang-kadang merah telinga juga jadinya dipulas.

Ya. Usia remaja saya, tepatnya antara tingkatan 1 hingga tiga antara sekolah dan rumah. Mengalahkan perempuan. Kalau pun di luar saya menolong ayah di dua buah kedai makan miliknya. Kira hebat. Ayah ada 2 cawangan kedai makan yang dia jadi bosnya. ma jadi second bos dan ada kuasa eksekutif. Ayah masuk pejabat seawal subuh. kemudian ma masuk selepas subuh, big bos dah hilang entah ke mana. Bos la katakan…. BERSAMBUNG

Kisah saya dalam blog yang lalu ternyata menyapa respon. maaf…..  kekangan waktu yang terbatas, hambatan komitmen yang tak sudah-sudah, kemahiran yang seadanya dan prasarana yang terhad menjadi punca segalanya… huuh! sebab juga yang menjadi alasan yang tak berkesudahan

SAYA dilahirkan di sebuah perkampungan pinggir bandar Kota Bharu. Kampung Puteh, dikenali juga dengan Paya Senang. Selalunya saya akan menyebut Telipot kepada orang yang kelihatan termangu bila disebut Paya Senang. Kg Puteh mengambil sempena orang putih yang ramai pernah mendiami kawasan itu di zaman penjajahan Inggeris di Tanah Melayu. Fakta ini diperkuatkan dengan kewujudan kediaman yang berkonsepkan Inggeris. Antaranya ada rumah yang mempunyai tempat membakar arang seperti yang kita lihat dalam filem Inggeris. Namun selepas kerajaan Tan Sri Mohamad Yaacob meruntuhkan rumah-rumah tersebut bagi tujuan membangunkan Kota Darul Naim, artifak itu sudah tiada. Saya tak pasti adakah rumah-rumah milik kerajaan di Raja Dewa masih mempunyai ciri asal rumah Inggeris

Saya dalam Keluarga

Saya dilahirkan dalam keluarga yang agak besar. Adik beradik 9 orang. Seorang abang yang dikasihi lebih awal dijemput Ilahi pada tahun 2006. Saya anak keenam. Saya dikatakan pengarang jantung ibu saya, walaupun saya tidak pernah merasa begitu. Mungkin saya menjadi anak bongsu (bongsu jate) dalam tempoh 7 tahun selepas adik-adik perempuan saya yang 3 orang datang. Di kampung suatu ketika dahulu saya dikenali dengan adik. Sekarang gelaran itu sudah hilang melainkan beberapa individu yang masih selesa menggunakannya.

Pendidikan

Barang tentu pendidikan informal daripada orang tua. Ayah saya lepasan Jamie Merbau selepas bersekolah di sekolah majlis. Saya tidak mendapat pendidikan pra. Ayahlah yang memberi didikan agama. Setiap Jumaat kami wajib solat subuh berjamaah (sujud sajadah) Sedari kecil, walaupun saya tak ingat sepenuhnya tetapi boleh menyambung bacaan ayat-ayat Surah Sajadah. Ayah pantang benar dengan nikam (beli kertas 10 sen tikam kena, boleh mainan). Kali pertama dan terakhir saya beli nikam. Saya balik ke rumah ”ayoh ore beli nike sakni” ” Kalu mun beli skali lagi aku tipah palo mun!”

Pendidikan formal saya bermula di SRK Sultan Ismail 1. Sekolah anak-anakanda Al Sultan Kelantan. Saya sempat bersekolah sekali dengan Tengku Mahkota dan Tengku Faris Petra

Apabila hampir tamat darjah 6 saya bersama beberapa rakan merancang untuk ke Maahad Muhammadi. Kami sepakat berjumpa guru besar Sir Mohd Daham. Dia terkejut. Why? Why you all bla bla….(memang sekolah saya kebanyakkan guru speaking omputeh) Akhirnya dia akur untuk sain surat keluar kami. Sampai kolum sport, why its blank? Sport! Sport!. Guru-guru kelas sekolah saya memang tidak akan tulis ruangan sukan melainkan mereka yang mewakili sekolah. Kesempatan diambil oleh kami untuk nyatakan sebanyak mungkin sukan. Football, hockey…… Saya hanya menyatakan badminton. Rupanya ada kalangan rakan saya yang mula kelabu mata. Dek kerana sijil berhentinya ada kenyatan sukan dia mula mengubah destinasi kembali untuk ke Sultan Ismail College (sekolah saluran SRKSI 1)

Pulang ke rumah saya nyatakan hasrat kepada ayah untuk ke MML. Ayah saya kaget seketika. Saya pun kurang arif apa yang difikirkan oleh ayah saya. Kemudian dia tersenyum. Kakak sulung saya melanjut pelajaran ke England, Abang sulung saya pernah menjadi lagenda bolasepak negara, abang saya yang telah pergi meninggalkan rumah besar pada anak isterinya, kakak kedua lepasan USM, abang ketiga lepasan UPM. Apa yang anda nampak. Ya saya adalah perintis mengaji sekolah arab dalam kelurarga!

Bermulalah era baru saya di sekolah arab. Saban hari pulang ke rumah saya bercerita kalimah apa yang saya belajar. Dikun ayam jantan, dajajatun ayam betina……… Peperiksaan saya hanya upaya dapat nombor 4 atau 5 sahaja. 1 hingga 3 dikuasai rakan saya Azhan, Najib, Gunawan dan saya tak ingat yang lain (di mana kalian semua)