Ketika menunggu Sheikh Dr. Umar Hashim, Presiden Al Azhar, kawan saya Azmi tidak lepas peluang mengambil gambar-gambar dalam pejabat Dr Umar Hashim yang cukup luas dan ekskulsif itu.

 

Kebetulan kami lantik dia secara tak rasmi sebagai cameraman. Saya tidak kisah sangat bila saya tidak menjadi fokus lensa kamera yang dikiliknya.

 

Apa yang jadi saya sikit sakit hati apabila saya yang kena ‘buah keras’ ustaz hari itu. Tapi itu tentu sahaja menjadi pengajaran berharga pada saya. Tiada pengalaman yang tidak berharga ketika saya bersama ustaz.

 

“Mi, ambillah gambar ustaz sedang berunding dengan Dr. Umar Hashim tu,” bisik saya.

 

“Padan dah Din, banyak dah ambil gambar tadi,,” jawabnya ringkas.

 

“Tak kan aku nak bertekak pulak dengan dia ni dalam pejabat Presiden Azhar ni,” saya bermonolog sendiri.

 

Misi ustaz selesai untuk menyambung mua’dalah (penghantaran pelajar) antara Universiti Al Azahar dan Yayasan Islam Kelantan.

Dii Maktab Tansit
Dii Maktab Tansit
 
 

Usai pertemuan dan perbincangan kami di bawa ke dewan makan. Seperti biasa hidangan arab ialah syai (teh) dan biskut snek.

 

Sambil berjalan ustaz bersuara bertanya pada saya. Suara keramat, menikam kalbu dan meluruhkan jantung hatiku.

 

“Enta ambil gambar ana dengan Dr Umar Hasyim tadi?”

 

“Dok ustaz!,” jawab saya lemah berbaur rasa terkilan yang teramat.

 

“ Enta tak liar, banyak lagi kena belajar!” sinis ustaz mengajar.

 

Kontrol, kontrol Nasruddin!. Sedang dalam hati saya mengelegak pada Si Jemin, juru kamera tak bertauliah itu.

 

Saya berpaling pada sahabat saya tadi. Mukanya tersengih-sengih macam kerang busuk.

 

Hampir sebulan saya kena sindir kawan-kawan.

 

“ Enta tak liar, banyak lagi kena belajar!”

 

 

Di pejabat Presiden Al Azhar
Di pejabat Presiden Al Azhar

Nota bawah :

 

* Tidak liar dalam loghat Kelantan merujuk kepada lambat bertindak, tidak pro aktif dan tidak pandai mengambil kesempatan atau peluang.